Language as a Bridge

Το LAB είναι ένα Erasmus+ πρόγραμμα μακροχρόνιας στρατηγικής συνεργασίας  σχετικά με την εκπαίδευση των ενηλίκων και ειδικότερα των ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών. Πρόκειται για συνεργασία ανάμεσα σε οργανισμούς από την Ιταλία,  την Ισπανία, τη Νορβηγία, την Πορτογαλία, δύο οργανισμούς από το Βέλγιο και το Κέντρο Νέων Ηπείρου από την Ελλάδα.

 

Ένα από τα κύρια ζητήματα με την συνεχή άφιξη των προσφύγων είναι η ένταξη τους στην κοινωνία. Η ένταξη των προσφύγων σε μία κοινωνία είναι μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση καθώς υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των ανθρώπων διαφορετικών κουλτούρων και εθνικοτήτων. Ένα σημαντικό σημείο διαφοράς είναι η γλώσσα. Όσοι από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες γνωρίζουν την γλώσσα της χώρας στην οποία φθάνουν εντάσσονται γρηγορότερα και ευκολότερα στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας της χώρας.

 

Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης μέσω της βελτίωσης των γλωσσικών γνώσεων των ενήλικων προσφύγων και μεταναστών. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, οι συμμετέχοντες  “εκπαιδεύτηκαν”  πάνω στο σωστό τρόπο εκμάθησης και διδασκαλίας μίας γλώσσας ως προς τους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος αφορούσαν την αφομοίωση των ενηλίκων στην εκάστοτε κοινωνία, την κατάρτιση τους και τις διδακτικές μεθόδους που χρειάζεται να ακολουθήσουν. Τονίστηκε βέβαια ο σαφής διαχωρισμός για το σκοπό που έχει κάθε κοινωνική ομάδα ως προς το ζήτημα της κατάρτισης (εργασία, επικοινωνία) το χρόνο παραμονής τους στη χώρα υποδοχής, και τις ιδιάζουσες  ψυχολογικές συνθήκες. Το πρόγραμμα κατάρτισης των συμμετεχόντων κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα της εκπαιδευτικής διεργασίας συμπεριλαμβάνοντας και τις μεμονωμένες και ιδιάζουσες  περιπτώσεις. Τυπική μορφή εκπαίδευσης (γραμματική, συντακτικοί κανόνες, ορθογραφία, προφορά) συνδυάζεται με την άτυπη (δράσεις, παιχνίδια, ασκήσεις μνημοτεχνικής)  προκειμένου να καλύψει τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών. Δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στους λόγους τους οποίους η εκμάθηση καθίσταται δύσκολη υπόθεση και καθώς και τρόπους επίλυσης του θέματος.

 

Το πρώτο μέρος του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στη Φλωρεντία τον Απρίλιο του 2018 με θέμα μία έρευνα που αποτελείται από εκατόν σαράντα συνεντεύξεις, είκοσι από κάθε χώρα από εκπαιδευτικούς και εθελοντές που ασχολούνται με την κατάρτιση αυτών των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Το δεύτερο μέρος, στις Βρυξέλλες τον Οκτώβριο του 2018 συζητήθηκαν τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων και στη προσπάθεια επίλυσης των θεμάτων που προέκυψαν προταθήκαν νέοι μέθοδοι διδασκαλίας. Εκεί οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να καταρτιστούν ως προς την εκπαιδευτική πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουν. Το αποτέλεσμα αυτού του προγράμματος αποτελεί  ένα βιβλίο που  στόχο έχει  τη πρόταση λύσεων για τη γλωσσική κατάρτιση των αιτούντων άσυλο και είναι προσβάσιμο σε όποιον επιθυμεί να ενημερωθεί για τις εκπαιδευτικές πρακτικές. 

Download
Μπορείτε να κατεβάσετε το βιβλίο του LAB δωρεάν εδώ!
LAB_Handbook.pdf
Adobe Acrobat Document 9.9 MB

Φωτογραφίες από τις συναντήσεις σε Ιταλία και Βέλγιο